Wanneer?
  • 30 maart 2023 (13:30u-17:00u)
Waar?
  • Familiehulp in Brussel (Koningsstraat 306, 1210 Sint-Joost-ten-Noode)
Prijs?

75 euro per deelnemer

Voor wie?
  • HR professionals
  • Organisatie en teamleiders
  • Management consultants en andere adviseurs  

Doelstelling: 

  • Interactieve en inspirerende sessie waarbij de deelnemers het traject en de uitdagingen van de bezochte organisatie (case) leren kennen. 
  • Delen van de ervaringen en leerlessen, ook intersectoraal.

Doelgroep: 

  • Organisaties die op weg zijn naar of werk willen maken van een innovatieve arbeidsorganisatie
  • Adviseurs die bezig zijn met de principes van innovatieve arbeidsorganisatie.  
  • We ambiëren een groep van 15 tot 30 open-minded mensen, die hun eigen organisatie en sectorgrenzen in denken kunnen overstijgen. 

Concept: 

  • We laten dit doorgaan bij de organisatie zelf - als er de mogelijkheid is om de deelnemers te ontvangen. Indien niet mogelijk zorgt Workitects in samenspraak met de organisatie voor een alternatieve locatie. 
  • Workitects reikt het canvas en denklogica aan. 
  • De organisatie brengt haar verhaal vanuit een integrale benadering, waarbij kan ingezoomd worden op 1 of meerdere thema’s/bouwstenen 

Opbouw:

tijdslot van 3.5 uur 

  • Inleiding en aanreiken van het organisatiecanvas – Workitects (30 min) 
  • De spreker(s) krijgt (krijgen) maximaal 2 uur om de case toe te lichten en in interactie te gaan met het publiek  - Organisatie (120 min) 
  • Informeel nakaarten (60 min max). 

Ten huize van Familiehulp, Brussel

Datum: 30 maart 2023 (13:30u-17:00u)

 

In 2016 besliste Familiehulp haar werking anders te organiseren. De reden? De vele uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden: de toenemende commercialisering van de zorg, de war for talent, de veranderende zorgnoden van haar klanten, … Ze startten met een heel participatief proces, waarbij zowel medewerkers als klanten samen nadachten over hoe de werking kon geoptimaliseerd worden.

Dit leidde tot veranderingen in teamsamenstelling, maar ook in het herverdelen van verantwoordelijkheden. Medewerkers kregen meer verantwoordelijkheden, zodat ze flexibeler konden inspelen op zorgnoden van klanten. Als teams autonomer worden betekent dit ook dat de rol van leidinggevenden moeten herbekeken worden. Het is dan belangrijk om de opdracht en het speelveld van teams en leidinggevenden scherp te stellen.

Via het KKIT-raamwerk werden verantwoordelijkheden en bevoegdheden van diverse teams bepaald. KKIT staat voor het juiste referentieKader helpen opbouwen, bepaalde Kennis en informatie overdragen, Impact van beslissingen breder kunnen inschatten en Tijdskader van het team verbreden.

Dergelijke organisatieveranderingen vragen een andere manier van leidinggeven: de rol van leidinggevenden verandert van hiërarchisch naar meer coachend leidinggeven. Voor een succesvolle implementatie is het belangrijk om leidinggevenden in dit veranderproces te ondersteunen. Ze hebben hun ervaringen en resultaten gebundeld in een boek, dat in november 2022 werd gelanceerd. Op 30 maart 2022 zijn we bij hen te gast, waarbij zij hun ervaringen en geleerde lessen delen met een specifiek focus op hun leiderschapstraject.

 

 

fam
zorg

 


 

Ten huize van...
Bekintex in Wetteren

Op woensdag 19 oktober 2022 waren we voor onze 'Ten huize van' te gast bij BEKINTEX.

Filip Lanckmans en collega's deden het IAO-verandertraject van de organisatie, en specifiek van het ‘doelgerichte team burners’ uit de doeken.

Een aantal take-aways uit de case:

  • Structuur volgt strategie: als product leader / innovatief bedrijf is gekozen voor een organisatie met 3 segmenten met multidisciplinaire teams
  • Men spreekt over een ‘doelgericht team’ (‘target-oriented team’)
  • Elk segment ontwikkelt op andere manier, op eigen tempo, in functie van de context en medewerkers.
  • Groeiverhaal en verhuisplannen waren/zijn triggers om te evolueren naar een andere arbeidsorganisatie.
  • Het team branders heeft zichzelf van bij het begin een KPI opgelegd van 5% efficiëntieverbetering per jaar. Deze KPI werd overtroffen.
  • Er werd een strikte mijlpaalplanning gehanteerd, met een stuurgroep.
  • Naast een procesflow is er zicht op de informatieflow tussen medewerkers, wat hen nog steeds helpt.
  • Digitalisering was/is een enabler voor het doelgericht team.
  • De planning is binnen het team gebracht door het gebruik van rollen waarbij medewerkers extra taken opnemen.
  • Gebruik van een competentiematrix, om een overzicht te hebben van welke competenties nog nodig zijn in team
    • Werken op competenties voor bredere inzetbaarheid en opnemen van rollen
    • Rollensysteem wordt geëvalueerd: overbodige rollen worden geschrapt 
    • Werkt met puntensysteem: als medewerker een extra competentie binnen segment verwerft en rol opneemt, dan vertaalt zich dat in extra loon. Als rol wegvalt, valt ook extra verloning weg .
  • Belang communicatie en transparantie om iedereen mee te krijgen in verhaal
    • Dagelijks kort overleg
    • Wekelijkse opvolging via dialoogbord
    • Elke drie maanden overleg rond de richting van en met heel het team,
    • De klant wordt ook in contact gebracht met het team, om zo samen naar oplossingen te zoeken
  • Medewerkers worden ook meer betrokken, mogen eigen ideeën inbrengen
  • In 1 segment worden er (tijdelijk) twee werksystemen gehanteerd: de ene ploeg van maandag tot vrijdag, de andere ploeg van dinsdag tot zaterdag. 
  • Dankzij het werken als doelgericht team heeft Bekintex haar groei kunnen realiseren.

 

 

 

 

 

 

x
x
x

 

Ten huize van... woonzorgcentrum Sint-Jozef in Pelt

💡 “Verandering is de enige constante.”

Dit zijn de woorden van Jos Claes, directeur van wzc Sint-Jozef in Pelt (Integro VZW)

Op 14 juni 2022 deelden zij hun verandertraject rond gedeeld teamleiderschap tijdens onze 'Ten huize van'.

De belangrijkste take-aways uit hun case:

🔸 De #visie leeft in de hele onderneming en komt terug in de kleinste zaken.
🔸 Elk team heeft haar eigen #teamdoel en #teamcharter, die visueel versterkt worden.
🔸 Elk team neemt vijf #teamrollen op en wordt ondersteund door een meewerkende #teamcoach .
🔸 Activiteiten worden verdeeld op basis van #talenten en #competenties , ook binnen het besturend team.
🔸 #participatie van bewoners en medewerkers wordt sterk gestimuleerd.

Benieuwd hoe gedeeld leiderschap jouw organisatie vooruit kan helpen?

x
x

Wil je zelf als organisatie gastvrouw of gastheer zijn voor een ‘Ten Huize van’ en andere laten meedelen in de opgedane inzichten, valkuilen, successen? Contacteer gerust: frank.decraecker@workitects.be.

Trainer

Magazine

x

een IAO opleiding op maat bij Unizo

Unizo kwam bij Workitects aankloppen voor een opleiding op maat voor hun HR-adviseurs. Lees hier het interview met enkele deelnemers.

inspiratienota

8 verandertrajecten binnen woonzorgcentra

Acht woonzorgcentra delen hun verandertraject aan de hand van hun doelen, realisaties en toekomstplannen.

x

Aan het woord: Frank De Craecker

Onze collega Frank De Craecker sprak met ESF Vlaanderen over innovatieve arbeidsorganisatie en het belang van structuurontwerp. Ontdek hier het hele interview.

w

Recept voor werkbaar werk

Ontdek hier het recept voor een werkbare job met verantwoordelijkheden, leermogelijkheden en een goede teamsamenwerking.

x

Aan het woord: Lieven Eeckelaert

Onze collega Lieven Eeckelaert sprak met Fevia over de digitalisering in voedingsfabrieken en welke impact dit heeft op de werkvloer en de jobs. Ontdek hier het hele interview.

x

Aan het woord: Marijke Dobbels

Marijke Dobbels, directeur van woonzorgcentrum Van Zuylen, vertelt over haar ervaring met innovatieve arbeidsorganisatie en de ondersteuning voor leidinggevenden in hun veranderende coachende rol.

wzc

5 Tips om met zorg te organiseren

Ben je er ook van overtuigd dat het in jouw woonzorgcentrum anders kan en moet? Hoe pak je een veranderproces binnen de zorg het best aan? In dit artikel delen we 5 tips om met zorg te organiseren.

digital

Digitaliseren doe je samen

Lieven Eeckelaert maakt een aantal mensgerichte kanttekeningen bij digitale transformaties in productiebedrijven.

Implementatie van structuur

Obstakels voorkomen bij de implementatie van een structuur

QRM geeft een heel duidelijk idee over hoe je je organisatie moet ontwerpen, maar bij de implementatie kan je als organisatie toch verschillende obstakels tegenkomen. Leer hier hoe je die obstakels kan voorkomen.

Doorlooptijd verkorten

Hulpmiddelen voor een korte doorlooptijd

QRM focust op het bereiken van doorlooptijdverkorting door orderstromen op te splitsen en geïntegreerde teams te creëren. Maar hoe pas je een integrale verandering toe in je organisatie om de doorlooptijd te verkorten?