14 december 2023 (9.00-12.00u)
Procesoptimalisatie in voedingsbedrijven
Vandemoortele is een Europese leider in de markt van bakkerijproducten, margarines, culinaire oliën en vetten. De groep heeft een omzet van 1,4 miljard euro met 5.100 medewerkers in 12 Europese landen, maar de roots liggen in het West-Vlaamse Izegem. Daar richtte het bedrijf in 1899 een fabriek op die tot op vandaag margarine produceert.
In 2016 startte Vandemoortele Izegem immers met C-Flow: een verandertraject gebaseerd op operational excellence en lean, met procesoptimalisaties, automatisering, digitalisering, 5S, visuele borden, kaizen events, root cause analyses.
Door de groeiende ordercomplexiteit – grotere variatie, kleinere series – was er echter meer nodig. Meer eenvoud in de organisatie, meer samenwerking, meer halen uit talent … kortom meer wendbaarheid met meer aandacht voor de mens in de organisatie. Vanuit die optiek stapte het bedrijf in 2017 mee in het WIFI2020-project van Flanders’ FOOD, Workitects en Alimento. De arbeidsorganisatie van Vandemoortele Izegem werd hierbij grondig onder de loep genomen.
Al deze initiatieven wierpen hun vruchten af, met als kersen op de taart twee ‘Factory of the Future’ awards in 2020 en 2023.
Een aantal take-aways uit de case:
- Werk als site team of management team ook als een team.
- Kom wekelijks samen om aan de organisatie te werken.
- Doe ‘gemba walks’: ga als team rond op de werkvloer, met een focus op een bepaald thema. Doe dit ook ’s nachts en bezoek samen de nachtploeg(en).
- Maak om het jaar of om de twee jaar een ‘target image’
- Visualiseer het toekomstige werkingsmodel van je organisatie en alle verbeterinitiatieven waaraan jullie zullen werken.
- Denk integraal en verbind alle verschillende verbeterinitiatieven (arbeidsorganisatorisch, opleidingen, digitalisering, preventie & welzijn, …) met elkaar.
- Werk deze target images uit met input en feedback van medewerkers (via gesprekken en workshops).
- Beschouw het (her)ontwerpen en ontwikkelen van je organisatie niet als een jaarobjectief, maar als iets waar je continu aan blijft werken en sleutelen.
- Deel en visualiseer successen.
- Test een nieuwe aanpak eerst uit in een bepaald deel van je organisatie (team of afdeling), evalueer en rol dan verder uit.
- Laat medewerkers elkaar uitleggen waarom en hoe iets anders werd aangepakt.
- Gebruik leanmethodieken om verbeteringen te creëren en het gedrag van medewerkers te helpen veranderen.
- ‘Kaizen events’ als een moment (1 of meerdere dagen) om samen (ook over teams heen) een probleem op te lossen of een manier van werken te verbeteren. Zie deze events niet als een kost, maar als een investering (en leg zo nodig een productielijn stil om mensen hiervoor vrij te maken).
- ‘Dojo’: een productielijn die niet meer in gebruik is, kan worden omgeturnd tot opleidingslijn.
- ‘Obeya’: ruimte waar teams een eigen teambord hebben en teamleden in alle rust kunnen overleggen.
- ‘5S’: geef alles een vaste plaats, zorg voor continue aandacht voor orde en netheid.
- ‘Gemba walks’ (zie hoger).
- Maak je teams herkenbaar, geef ze een identiteit en visualiseer dit in je organisatie.
- Schenk voldoende aandacht aan je eerstelijnsleidinggevenden. Zij zijn de sleutel tot de verandering.
- Werk met bepaalde rollen, zoals veiligheids- en kwaliteitsambassadeurs.
- Durf op termijn ook je functieclassificaties- en verloningssysteem te herbekijken, om zo de bredere inzetbaarheid van medewerkers (jobverbreding of -verrijking) ook te belonen.
Meer weten?
De case van Vandemoortele Izegem staat ook beschreven in
ons boek: Samen op smaak gebracht.