Hoe kan je het werk slimmer organiseren en informatie beter laten doorstromen?
Bij Ecofrost rijden continu vrachtwagens in en uit. Tonnen aardappelen komen van het veld aan, tonnen diepgevroren frieten en aardappelspecialiteiten verlaten de site. Daartussen zit een cyclus die de klok rond draait. Je zou denken: heel wat handen die schillen, snijden, bakken en verpakken? Niets is minder waar. Zowat alles gebeurt machinaal. Maar dat betekent niet dat er geen mensen meer nodig zijn.
Innovatielab brengt nieuwe inzichten
Net als in veel voedingsbedrijven zijn de productie- en verpakkingsateliers bij Ecofrost bezaaid met controleschermen. Bij de minste afwijking worden de operatoren gewaarschuwd zodat ze kunnen ingrijpen. Om instellingen aan te passen of herstellingen uit te voeren. Bij deze volautomatische productie- en controleprocessen zijn de operatoren technische ondersteuners geworden. De grote uitdagingen hierbij? Alle medewerkers zo harmonieus mogelijk doen samenwerken en jobs boeiend houden. Het ‘Innovatielab: anders organiseren’ hielp Ecofrost hierbij.
Tijdens het innovatielab werd ons duidelijk dat de ideale teamleider geen superman is.
Vroeger gebeurde het dat iemand sterke leden naar het eigen team trok. Die belangenconflicten zijn nu verleden tijd. Een zwakker team is nu het probleem van alle teamleiders
Rotatiesysteem voor teamleiders
“Na deelname aan het innovatielab hebben we beslist om een rotatiesysteem voor teamleiders in te voeren”, vertelt verpakkingsverantwoordelijke Christophe. “De teamleiders wisselen nu elke keer van team en draaien steeds met andere mensen mee. De drie leiders zijn er samen verantwoordelijk voor dat de fabriek 24 uur op 24 draait. Dat levert een interessante dynamiek op.”
Christophe gaat verder: “Vroeger gebeurde het dat iemand sterke leden naar het eigen team trok. Die belangenconflicten zijn nu verleden tijd. Een zwakker team is nu het probleem van alle teamleiders.”
Slimme organisatie haalt druk van de ketel
“Tijdens het innovatielab werd ons duidelijk dat de ideale teamleider geen superman is”, vervolgt Christophe. “De een is misschien technisch zeer competent, terwijl de ander meer interpersoonlijke vaardigheden heeft. Met het nieuwe rotatiesysteem vullen de verschillende leidersprofielen elkaar aan.”
Daarnaast leerde Ecofrost hoe ze taken konden overhevelen naar de teamleden. Deze taken verrijken de jobs van operatoren en ontlasten de leidinggevenden. “Duiken er vier problemen tegelijkertijd op, dan weet ik nu dat ik er een paar kan doorschuiven naar een collega”, benadrukt Christophe. Bovendien krijgen leiders zo meer tijd om aan de mensen in hun team te besteden. Christophe: “Hebben medewerkers het gevoel dat er naar hen wordt geluisterd, dan zetten ze zich meer in, zijn ze meer betrokken en zullen ze minder snel vertrekken.”
Betere informatiedoorstroming
Niet enkel het innovatielab hielp Ecofrost verder. Er werd via de Werkmeter-bevraging ook een psychosociale risicoanalyse uitgevoerd, om de werkbeleving van de medewerkers en de werkbaarheid van hun jobs in kaart te brengen. Deze analyse bracht onder meer naar boven dat de medewerkers informatie misten om hun job goed te kunnen uitvoeren.
Ecofrost besliste daarom ook om de nieuwe manier van werken verder te ondersteunen met een interne communicatieapp. In de app worden alle relevante nieuwsberichten, werkplanning en opleidingen gedeeld, maar medewerkers zetten de app ook in om te connecteren met elkaar, aan te geven wanneer ze overuren willen presteren. Bovendien is de app ook toegankelijk voor jobstudenten en flexwerkers. Er wordt rekening gehouden met ieders voorkeur en toch geraken alle shifts ingevuld. Omdat veel kandidaten geen rijbewijs hebben, werd een carpool functie geïntegreerd.
Award als kers op de taart
Het feit dat Ecofrost belangrijke stappen zette richting een gezondere en meer ondersteunende werkomgeving bleef niet onopgemerkt: het bedrijf mocht immers eind mei 2024 tijdens het HR-event Unmask Your Talent (#ZigZagHR ZoHRo Awards) de ‘KMO HR Project Award’ in ontvangst nemen.
Hebben medewerkers het gevoel dat er naar hen wordt geluisterd, dan zetten ze zich meer in, zijn ze meer betrokken en zullen ze minder snel vertrekken.