Van ambacht naar organisatie
Bij Coenco, producent van brouwinstallaties voor microbrouwerijen, brewpubs en testbrouwerijen, is groei nooit een doel op zich geweest. Voor zaakvoerder Michaël Catrysse draait het om het behouden van klantgerichtheid en werkgoesting, ook wanneer het team verdubbelt in omvang. “We zijn gegroeid van acht naar twintig mensen,” vertelt hij. “En dan merk je dat wat vroeger vanzelf ging, niet altijd even goed werkt. Je moet anders gaan organiseren.”

We zijn gegroeid van acht naar twintig mensen. Dan merk je dat wat vroeger vanzelf ging, niet meer werkt.
Van slapende firma naar bloeiende brouwerijpartner
Toen Michaël en zijn vennoot Amaury acht jaar geleden Coenco overnamen, was het een slapende firma met potentieel. “Amaury belde me op een dag: ‘Ik heb een bedrijf gevonden dat brouwerij-installaties maakt.’ Bleek dat op 500 meter van mijn deur te liggen. We zijn erin gestapt met het idee: we gaan dit terug leven inblazen, maar wel met respect voor het bestaande DNA.”
De groei kwam snel. In zes jaar tijd verdubbelde de omzet én het aantal medewerkers. “We zijn een kleine organisatie gebleven, maar met twintig mensen merk je dat informatie niet meer vanzelf doorstroomt. Ondanks softwaretools bleef er veel hangen. Dat was een eerste uitdaging.”
Eigenaarschap als motor voor motivatie
Een tweede uitdaging was het creëren van eigenaarschap. “We willen dat mensen met plezier naar hun werk komen. Dat ze trots zijn op wat ze doen. Daarom geven we hen de ruimte om zelf taken op te nemen. We hebben letterlijk gevraagd: welke taken wil jij doen? Wie wil welke verantwoordelijkheid dragen?”
Dat leverde verrassende resultaten op. “Een technieker zei: ‘Ik wil ook iets doen rond marketing, ik bouw in mijn vrije tijd websites.’ Iemand anders engageerde zich voor veiligheid en milieu. Als mensen zelf zeggen ‘ik wil dat doen’, dan nemen ze automatisch verantwoordelijkheid. Dat is voor mij eigenaarschap.”
Structuur als steun voor autonomie
Maar eigenaarschap vraagt ook structuur. “We hebben samen met de medewerkers templates en checklists ontwikkeld in ons projectmanagementsysteem. Niet om bureaucratisch te worden, maar om duidelijkheid te creëren. De medewerkers bepaalden zelf welke informatie ze nodig hadden, van wie, en op welk moment. Dat heeft de frustraties sterk verminderd.”

We willen dat mensen met plezier naar hun werk komen. Dat ze trots zijn op wat ze doen.

Customer-centricity betekent voor ons: begeleiden vóór de verkoop, op maat ontwerpen, en nazorg bieden.
Klantgerichtheid als strategische keuze
Klantgerichtheid is bij Coenco geen loze slogan, maar een strategische keuze. “Tijdens corona hebben we onze strategie herbekeken. We kozen bewust voor customer-centricity. Dat betekent dat we klanten al vóór de verkoop begeleiden, installaties op maat ontwerpen, en ook nazorg voorzien.”
Die klantgerichtheid wordt gedragen door de medewerkers. “Ze krijgen vrijheid in werkuren en taakverdeling, zeker bij installaties in het buitenland. Teams van twee tot vier mensen organiseren zelf wie wat doet. En omdat ze het resultaat van hun werk zien, voelen ze ook de impact. Dat maakt het werk zinvol.”
Die autonomie is volgens Michaël cruciaal. “We proberen een context te creëren waarin mensen zelfstandig kunnen werken. Dat betekent: ze zijn competent genoeg, hebben toegang tot de juiste informatie, en kunnen hun werk zelf organiseren. Dat maakt de job werkbaar, zelfs in complexe situaties.”
Vooruitkijken naar nieuwe groeikansen
Vandaag denkt Coenco na over een volgende stap: een dedicated team voor de verwerking van vloeibare voeding. “Die business groeit. Tot nu toe nemen we dat er gewoon bij, maar we voelen dat we daar strategischer mee moeten omgaan. Misschien moeten we een tweede team opzetten, met een eigen dynamiek.”
Mocht Michaël het traject opnieuw starten, dan zou hij het zeker opnieuw doen. “Maar wel met de lessen die we nu geleerd hebben. Het traject met Workitects kwam op het juiste moment.”
