Van ambacht naar organisatie 

Bij Coenco, producent van brouwinstallaties voor microbrouwerijen, brewpubs en testbrouwerijen, is groei nooit een doel op zich geweest. Voor zaakvoerder Michaël Catrysse draait het om het behouden van klantgerichtheid en werkgoesting, ook wanneer het team verdubbelt in omvang. “We zijn gegroeid van acht naar twintig mensen,” vertelt hij. “En dan merk je dat wat vroeger vanzelf ging, niet altijd even goed werkt. Je moet anders gaan organiseren.” 

Coenco

We zijn gegroeid van acht naar twintig mensen. Dan merk je dat wat vroeger vanzelf ging, niet meer werkt.

Van slapende firma naar bloeiende brouwerijpartner 

Toen Michaël en zijn vennoot Amaury acht jaar geleden Coenco overnamen, was het een slapende firma met potentieel. “Amaury belde me op een dag: ‘Ik heb een bedrijf gevonden dat brouwerij-installaties maakt.’ Bleek dat op 500 meter van mijn deur te liggen. We zijn erin gestapt met het idee: we gaan dit terug leven inblazen, maar wel met respect voor het bestaande DNA.” 

De groei kwam snel. In zes jaar tijd verdubbelde de omzet én het aantal medewerkers. “We zijn een kleine organisatie gebleven, maar met twintig mensen merk je dat informatie niet meer vanzelf doorstroomt. Ondanks softwaretools bleef er veel hangen. Dat was een eerste uitdaging.” 

Eigenaarschap als motor voor motivatie 

Een tweede uitdaging was het creëren van eigenaarschap. “We willen dat mensen met plezier naar hun werk komen. Dat ze trots zijn op wat ze doen. Daarom geven we hen de ruimte om zelf taken op te nemen. We hebben letterlijk gevraagd: welke taken wil jij doen? Wie wil welke verantwoordelijkheid dragen?” 

Dat leverde verrassende resultaten op. “Een technieker zei: ‘Ik wil ook iets doen rond marketing, ik bouw in mijn vrije tijd websites.’ Iemand anders engageerde zich voor veiligheid en milieu. Als mensen zelf zeggen ‘ik wil dat doen’, dan nemen ze automatisch verantwoordelijkheid. Dat is voor mij eigenaarschap.” 

Structuur als steun voor autonomie 

Maar eigenaarschap vraagt ook structuur. “We hebben samen met de medewerkers templates en checklists ontwikkeld in ons projectmanagementsysteem. Niet om bureaucratisch te worden, maar om duidelijkheid te creëren. De medewerkers bepaalden zelf welke informatie ze nodig hadden, van wie, en op welk moment. Dat heeft de frustraties sterk verminderd.” 

coenco

We willen dat mensen met plezier naar hun werk komen. Dat ze trots zijn op wat ze doen.

Coenco

Customer-centricity betekent voor ons: begeleiden vóór de verkoop, op maat ontwerpen, en nazorg bieden.

Klantgerichtheid als strategische keuze 

Klantgerichtheid is bij Coenco geen loze slogan, maar een strategische keuze. “Tijdens corona hebben we onze strategie herbekeken. We kozen bewust voor customer-centricity. Dat betekent dat we klanten al vóór de verkoop begeleiden, installaties op maat ontwerpen, en ook nazorg voorzien.” 

Die klantgerichtheid wordt gedragen door de medewerkers. “Ze krijgen vrijheid in werkuren en taakverdeling, zeker bij installaties in het buitenland. Teams van twee tot vier mensen organiseren zelf wie wat doet. En omdat ze het resultaat van hun werk zien, voelen ze ook de impact. Dat maakt het werk zinvol.” 

Die autonomie is volgens Michaël cruciaal. “We proberen een context te creëren waarin mensen zelfstandig kunnen werken. Dat betekent: ze zijn competent genoeg, hebben toegang tot de juiste informatie, en kunnen hun werk zelf organiseren. Dat maakt de job werkbaar, zelfs in complexe situaties.” 

Vooruitkijken naar nieuwe groeikansen 

Vandaag denkt Coenco na over een volgende stap: een dedicated team voor de verwerking van vloeibare voeding. “Die business groeit. Tot nu toe nemen we dat er gewoon bij, maar we voelen dat we daar strategischer mee moeten omgaan. Misschien moeten we een tweede team opzetten, met een eigen dynamiek.” 

Mocht Michaël het traject opnieuw starten, dan zou hij het zeker opnieuw doen. “Maar wel met de lessen die we nu geleerd hebben. Het traject met Workitects kwam op het juiste moment.” 

Coenco

Wil jij ontdekken hoe innovatieve arbeidsorganisatie jouw bedrijf ook vooruit kan stuwen? 🚀

Kom dan naar onze Masterclass: Anders Organiseren!
wo

Magazine

Coenco

Groei met grip: eigenaarschap als fundament bij Coenco

Hoe laat je een kleine onderneming groeien zonder klantgerichtheid te verliezen? Volgens Michael Catrysse van Coenco, producent van brouwinstallaties, draait het om de juiste balans tussen sturen en loslaten. Medewerkers krijgen veel vrijheid in de dagelijkse werking, terwijl de vennoten focussen op strategie en tactiek.

Formaat

Formaat versterkt open jeugdwerk met wendbare organisatie

Een organisatie die inzet op open jeugdwerk, moet zelf ook open en wendbaar zijn. Dat is precies wat Formaat vzw de voorbije jaren heeft waargemaakt, door haar werking te hertekenen volgens de principes van IAO en Holacracy. HR- en IAO-coach Katrien Van de Mosselaer neemt ons mee in hun verhaal. 

Klaasen&Co

De inzichten en impact van het innovatielab bij Klaasen & Co

Hr-manager Ilse Nuyts nam samen met enkele directieleden van familiebedrijf Klaasen & Co deel aan ons Innovatielab: anders organiseren. Drie jaar later blikt ze terug op de ingrepen die ze deden en de successen die ze vandaag nog steeds vieren.

Brasserie Lefebvre

Brasserie Lefebvre, waar traditie en innovatie een winning team zijn

Passie en vakmanschap is wat Brasserie Lefebvre groot maakte. Om de traditie ook in de toekomst te waarborgen, zette de brouwerij een ingrijpende digitale transformatie in gang.

Ecofrost

Diepvriesproducent Ecofrost brengt haar teams in balans

Door automatisering zien veel maakbedrijven er helemaal anders uit. En ook de jobs zijn veranderd. Handwerk wordt controle- en ondersteunend werk. Maar hoe laat je iedereen harmonieus samenwerken in zo’n nieuwe omgeving? Ontdek hoe Ecofrost het aanpakt.

WEB werkt

Van leidinggevende naar coach van autonome teams bij WEB Werkt

WEB Werkt is in volle omschakeling naar een organisatiestructuur die meer verantwoordelijkheden aan de medewerkers geeft. D.m.v. een leiderschapstraject kreeg ook de rol van leidinggevenden een andere invulling.

Arcade

Arcade kiest voor leiderschap in verbinding

Arcade vzw staat klaar voor jongeren en hun families, met een focus op bijzondere jeugdzorg en direct beschikbare contextbegeleiding. In een vierdaags leiderschapstraject zochten ze naar meer verbinding in hun autonome teams.

Vierklaver

De Vierklaver verkent teamcoaching in autonome teams

De Vierklaver vzw ondersteunt mensen met een (vermoeden van) beperking in hun wonen, werken en vrije tijd. Zij zochten uit of hun teamcoaches ook een team an sich konden vormen.

Puratos digitaliseert

Puratos Lummen zet haar mensen centraal

Jobs werkbaarder maken en mensen beter laten samenwerken. Daar werkt men bij Puratos Lummen elke dag aan. Hoe? Door slim te organiseren en mensgericht te digitaliseren.  

mensgericht digitaliseren

De Sutter Naturally zet de digitale poort open

Hoe kan je medewerkers autonomer laten werken? En kan je hen hierin digitaal ondersteunen? Vanuit die vragen zet De Sutter Naturally stappen richting een meer digitale productieomgeving.