Impact op de organisatie
Een organisatie bestaat niet louter uit individuele jobs en medewerkers. Integendeel, de meerwaarde van een organisatie zit vooral in de interactie tussen die jobs. Met de organisatielens kijk je naar een digitaliseringsactie vanuit een breder organisatorisch kader.
Een digitaliseringsactie kan een impact hebben op de afstemming en samenwerking tussen afdelingen, diensten of teams. Het Workitects-organisatiecanvas helpt om dit beter te begrijpen. Digitale technologieën horen in het canvas thuis onder de bouwsteen ‘Systemen’, net zoals overlegsystemen, hr-systemen, procedures en werkinstructies, lean- en operational excellence-tools, de financiële systemen, infrastructuur enz. Uit dit canvas volgt dat systemen de macrostructuur en de microstructuren van afdelingen of teams zouden moeten ondersteunen. Het motto is hier dan ook: ‘Eerst organiseren, dan digitaliseren’. Toch is dit in de realiteit vaak niet het geval.
Redeneer bij de keuze en introductie van systemen, en dus ook nieuwe technologie, steeds vanuit het organisatiecanvas, en vanuit de visie en het toekomstbeeld van de organisatie.
Organiseren en digitaliseren: 3 voorbeelden
Onderstaande cases uit een voedingsbedrijf tonen aan dat je digitale oplossingen niet los kan zien van de organisatie en de samenwerking en interafhankelijkheden in die organisatie.