Werkbare job = job in balans

Een job beschouwen we als een set van taken en verantwoordelijkheden. We houden hierbij geen rekening met de medewerker die deze job doet. Een werkbare job definiëren we als een job in balans, en dit op individueel en collectief vlak:

  • Individueel: balans tussen de taken die van een medewerker worden verwacht (taakeisen) en de middelen die de job aanreikt om aan deze verwachtingen te voldoen (regelmogelijkheden of hulpbronnen).
  • Collectief: balans tussen de mate waarin men voor het werk afhankelijk is van directe collega's, leidinggevende en andere afdelingen, en de mate waarin deze mensen beschikbaar zijn.

Afbeelding met tekenfilmAutomatisch gegenereerde beschrijving

Burn-out versus bore-out

Wordt er meer van jouw verwacht dan wat je geregeld kan krijgen? Dan is je job niet in balans en kan je deze wellicht als 'slopend' ervaren. Hier heb je dan ook het meeste risico op een burn-out. Heb je veel regelmogelijkheden, maar weinig taakeisen, dan riskeer je een bore-out.

Kennis, Informatie en Planning

De taakeisen en regelmogelijkheden in een job kan je nog verder uiteenrafelen. Een job omvat immers zowel lichamelijkecognitieve als emotionele facetten. De cognitieve kenmerken kan je verder onderverdelen in kennis (vaardigheden), informatie en planning.

Hieronder vind je een overzicht van mogelijke lichamelijke, cognitieve of emotionele jobkenmerken.

Technopower...

Technologie kan helpen om de werkbaarheid van jobs te verhogen. Je zou in dit verband kunnen spreken over ‘technopower’: technologie ondersteunt medewerkers en teams om comfortabeler en autonomer te werken, terwijl gevaarlijk, saai, routinematig en weinig zinvol werk uit handen wordt genomen.

In onze overzichtstabel kan je lezen hoe technologie kan helpen om jobs op fysiek, cognitief en emotioneel vlak werkbaarder te maken.

... of technostress?

In de realiteit zien we helaas ook dat bepaalde digitaliseringsacties een negatieve impact kunnen hebben op de werkbaarheid en zinvolheid van jobs.

  • Jobs kunnen worden ‘uitgehold’: door automatisering blijven enkel controletaken of manuele, kortcyclische resttaken over, zoals producten klaarleggen, sorteren of bandwerk.
  • Jobs kunnen complexer worden: medewerkers moeten bijvoorbeeld met een nieuwe machine of digitale tool aan de slag, wat voor ‘technostress’ kan zorgen.
  • Jobs kunnen volledig worden getransformeerd: digitalisering kan het takenpakket van medewerkers compleet veranderen, waardoor er een ‘reskilling’ van de betrokken operatoren vereist is.
technostress

 

Inspiratiegids:
Samen digitaal

Zoek je nog voorbeelden rond digitale ondersteuning van medewerkers en teamwerking? Check dan onze inspiratiegids. Deze bevat naast cases uit de voedingssector ook een handige lijst met leveranciers van digitale tools en applicaties.

Mobiele demonstrator

Binnen het project Operator 4.0 werd een toolbox ontwikkeld. De toolbox kan gebruikt worden om zowel managers in bedrijven te inspireren als operatoren bepaalde digitale tools te laten testen.

Werkmeter

Op zoek naar een grondige analyse van de werkbaarheid in je organisatie? Dan werk je best met een medewerkersbevraging zoals Werkmeter. Deze geeft je een betrouwbaar zicht op o.a. de betrokkenheid en werkdruk van medewerkers, maar ook op de onderliggende fysieke, cognitieve en emotionele jobkenmerken. 

Experience-dag:
langer werken mét goesting

Ben je nog op zoek naar handvaten om de werkbaarheid in (je) organisaties te verhogen?
Workitects heeft hiervoor enkele sterke tools in huis. Ervaar spelenderwijs de kracht van Werkblokken en Werkmeter!

Magazine

Ecofrost

Ecofrost brengt haar teams in balans

Door automatisering zien veel maakbedrijven er helemaal anders uit. En ook de jobs zijn veranderd. Handwerk wordt controle- en ondersteunend werk. Maar hoe laat je iedereen harmonieus samenwerken in zo’n nieuwe omgeving?

Web werkt

Van leidinggevende naar coach van autonome teams

WEB Werkt is in volle omschakeling naar een organisatiestructuur die meer verantwoordelijkheden aan de medewerkers geeft. D.m.v. een leiderschapstraject kreeg ook de rol van leidinggevenden een andere invulling.

Arcade vzw

Gedeeld leiderschap integreren in teams

Arcade vzw staat klaar voor jongeren en hun families, met een focus op bijzondere jeugdzorg en direct beschikbare contextbegeleiding. In een vierdaags leiderschapstraject zochten ze naar meer verbinding in hun autonome teams.

de vierklaver

De rol van een teamcoach in zelfsturende teams

De Vierklaver vzw ondersteunt mensen met een (vermoeden van) beperking in hun wonen, werken en vrije tijd. Zij zochten uit of hun teamcoaches ook een team an sich konden vormen.

Puratos digitaliseert

Puratos Lummen zet haar mensen centraal

Jobs werkbaarder maken en mensen beter laten samenwerken. Daar werkt men bij Puratos Lummen elke dag aan. Hoe? Door slim te organiseren en mensgericht te digitaliseren.  

mensgericht digitaliseren

De Sutter Naturally zet de digitale poort open

Hoe kan je medewerkers autonomer laten werken? En kan je hen hierin digitaal ondersteunen? Vanuit die vragen zet De Sutter Naturally stappen richting een meer digitale productieomgeving. 

Vetex - anders organiseren

Vetex doet mensen bloeien door anders te organiseren

Wil je werknemers die vol trots komen werken? Die initiatief nemen? Betrokken zijn? Dan kijk je best ook naar hoe het werk is georganiseerd. En dat is precies wat Vetex doet. 

digitaal organiseren

European Spinning Group zet eerste stappen richting Factory of the Future

Wie niet op de digitale trein springt is gezien. Maar zijn je bedrijf en je mensen daar wel klaar voor? En hoe hou je jobs duurzaam en werkbaar? Workitects’ innovatielab zette European Spinning Group op weg. 

Bekintex

Bekintex laat ideeën van medewerkers niet liggen

Bekintex startte in 2018 met het innoveren van haar arbeidsorganisatie. Binnen de branderafdeling werd zo een doelgericht team gebouwd. Mét resultaat.

x

Een IAO opleiding op maat bij Unizo

Unizo kwam bij Workitects aankloppen voor een opleiding op maat voor hun HR-adviseurs. Lees hier het interview met enkele deelnemers.