Werkbare job = job in balans
Een job beschouwen we als een set van taken en verantwoordelijkheden. We houden hierbij geen rekening met de medewerker die deze job doet. Een werkbare job definiëren we als een job in balans, en dit op individueel en collectief vlak:
- Individueel: balans tussen de taken die van een medewerker worden verwacht (taakeisen) en de middelen die de job aanreikt om aan deze verwachtingen te voldoen (regelmogelijkheden of hulpbronnen).
- Collectief: balans tussen de mate waarin men voor het werk afhankelijk is van directe collega's, leidinggevende en andere afdelingen, en de mate waarin deze mensen beschikbaar zijn.
Burn-out versus bore-out
Wordt er meer van jouw verwacht dan wat je geregeld kan krijgen? Dan is je job niet in balans en kan je deze wellicht als 'slopend' ervaren. Hier heb je dan ook het meeste risico op een burn-out. Heb je veel regelmogelijkheden, maar weinig taakeisen, dan riskeer je een bore-out.
Kennis, Informatie en Planning
De taakeisen en regelmogelijkheden in een job kan je nog verder uiteenrafelen. Een job omvat immers zowel lichamelijke, cognitieve als emotionele facetten. De cognitieve kenmerken kan je verder onderverdelen in kennis (vaardigheden), informatie en planning.
Hieronder vind je een overzicht van mogelijke lichamelijke, cognitieve of emotionele jobkenmerken.
Technopower...
Technologie kan helpen om de werkbaarheid van jobs te verhogen. Je zou in dit verband kunnen spreken over ‘technopower’: technologie ondersteunt medewerkers en teams om comfortabeler en autonomer te werken, terwijl gevaarlijk, saai, routinematig en weinig zinvol werk uit handen wordt genomen.
In onze overzichtstabel kan je lezen hoe technologie kan helpen om jobs op fysiek, cognitief en emotioneel vlak werkbaarder te maken.
... of technostress?
In de realiteit zien we helaas ook dat bepaalde digitaliseringsacties een negatieve impact kunnen hebben op de werkbaarheid en zinvolheid van jobs.
- Jobs kunnen worden ‘uitgehold’: door automatisering blijven enkel controletaken of manuele, kortcyclische resttaken over, zoals producten klaarleggen, sorteren of bandwerk.
- Jobs kunnen complexer worden: medewerkers moeten bijvoorbeeld met een nieuwe machine of digitale tool aan de slag, wat voor ‘technostress’ kan zorgen.
- Jobs kunnen volledig worden getransformeerd: digitalisering kan het takenpakket van medewerkers compleet veranderen, waardoor er een ‘reskilling’ van de betrokken operatoren vereist is.
Inspiratiegids:
Samen digitaal
Zoek je nog voorbeelden rond digitale ondersteuning van medewerkers en teamwerking? Check dan onze inspiratiegids. Deze bevat naast cases uit de voedingssector ook een handige lijst met leveranciers van digitale tools en applicaties.
Mobiele demonstrator
Binnen het project Operator 4.0 werd een toolbox ontwikkeld. De toolbox kan gebruikt worden om zowel managers in bedrijven te inspireren als operatoren bepaalde digitale tools te laten testen.
Werkmeter
Op zoek naar een grondige analyse van de werkbaarheid in je organisatie? Dan werk je best met een medewerkersbevraging zoals Werkmeter. Deze geeft je een betrouwbaar zicht op o.a. de betrokkenheid en werkdruk van medewerkers, maar ook op de onderliggende fysieke, cognitieve en emotionele jobkenmerken.
Experience-dag:
langer werken mét goesting
Ben je nog op zoek naar handvaten om de werkbaarheid in (je) organisaties te verhogen?
Workitects heeft hiervoor enkele sterke tools in huis. Ervaar spelenderwijs de kracht van Werkblokken en Werkmeter!