
Stap 1: Weet wat werkbaar werk inhoudt
Wanneer werkbaar werk je wat vaag klinkt of als je niet goed weet hoe je daartoe komt, bezorgen wij tekst en uitleg. Vier keer per jaar geeft Seth Maenen hier ook een gratis webinar rond.
De webinar 'Eerste hulp bij werkbaar werk' neemt maar een uurtje tijd in beslag. In 60 minuten leer je:
- de definitie van werkbaarheid;
- de link tussen werkbaar werk en organisatieontwerp;
- de nodige tools kennen om pijnpunten vast te stellen;
- hoe je in jouw organisatie aan de slag kan om meer werkbaar werk te creëren.
Stap 2: Ontvang tot €10.000 aan werkbaarheidscheques
Het Departement Werk en Sociale Economie steunt in 2021 ondernemingen om hun werkbaarheid te verbeteren. Met de werkbaarheidscheques kan elke onderneming tot €10.000 inzetten om een versnelling hoger te schakelen op vlak van werkbaar werk.
Je kan de werkbaarheidscheques specifiek inzetten voor:
- het aankopen van een werkbaarheidsscan zoals Werkmeter;
- de begeleiding rond werkbaarheid door een erkende adviseur;
- aanpassingen aan de werkpost en de arbeidsorganisatie, i.k.v. werkbaarheid en veiligheid;
- competentieversterking om te kunnen werken in een gewijzigde arbeidscontext;
- aanpak van de impact op het psychisch welbevinden van de werknemers en werkgevers


Stap 3: Meet je situatie vandaag
Hoe werkbaar is je organisatie momenteel? Daar kan je eenvoudig naar peilen met een werkbaarheidsscan, zoals Werkmeter. Na afloop weet je perfect waar de knelpunten zitten in jouw organisatie. Daarna kan je met een stevig onderbouwd actieplan aan de slag!
Zelfkennis is tenslotte het begin van alle wijsheid. De inzichten uit onze medewerkersbevraging (Werkmeter) reiken je een startpunt aan waarmee je verder kan.
Stap 4: Kies de juiste begeleiding
Ons Workitects-netwerk bestaat uit getrainde adviseurs die een werkbaarheidsscan bij jou kunnen afnemen. Je krijgt ook een uitgebreide analyse met concrete actiepunten van de door ons opgeleide adviseurs.
Over de adviseurs uit het Workitects-netwerk:
- Sommigen werden getraind om een specifiek werkinstrument in te zetten en hierrond te begeleiden, zoals bijvoorbeeld Werkmeter.
- Anderen volgden een uitgebreide Masterclass-opleiding en zijn Senior Consultant in de Innovatieve Arbeidsorganisatie. Zij kunnen dan een verandertraject begeleiden volgens de principes van het Workitects-organisatiecanvas.

Wat levert het op?
Natuurlijk ben je benieuwd wat een werkbaarheidsscan jou concreet oplevert. We tonen je hoe het rapport van onze scan (Werkmeter) eruit ziet, de inzichten die eruit voortvloeien en een voorbeeld van de actiepunten die we opstellen.
Help!
Lijken die werkbaarheidscheques je wel aantrekkelijk maar weet je niet goed waar te beginnen? Leg een spreekuur vast met één van onze experten. Wij geven je een intro op het thema werkbaarheid en loodsen je door de procedure.
Sectorwerk
Werkbaarheid in woonzorgcentra
Momenteel loopt er een onderzoek in de Vlaamse woonzorgsector om er de werkbaarheid te verbeteren. Daarom lieten 20 Vlaamse woonzorgcentra ook een werkbaarheidsanalyse uitvoeren.
Impact van thuiswerken
Werkbaarheid van jobs
Door corona moesten we gedwongen thuiswerken en dat had natuurlijk gevolgen voor de werkbaarheid van jobs. Meer dan 400 mensen namen deel aan ons onderzoek rond thuiswerken. We maakten drie analyses op, als resultaat uit het onderzoek.