De evolutie van woonzorgcentra
Woonzorgcentra zijn de voorbije decennia professioneler geworden. Veel voorzieningen hebben een goed uitgebouwd kwaliteitsbeleid, werken met een beleidsplan, houden indicatoren bij, hebben een goed HR-beleid,... De valkuil van deze professionalisering is dat het doel verschuift. Niet meer de zorgverlening, maar de organisatie an sich komt centraal te staan. Dit maakt dat het afwerken van takenlijsten en het uitvoeren van procedures 'goede zorg' soms in de weg staat. Veel zorgmedewerkers worstelen hiermee. Ze voelen zich naar eigen zeggen 'zorgrobotten' in plaats van zorgverleners. En dat ontgaat ook de bewoners niet. Door strakke procedures in de zorg komen hun behoeftes vaker dan gewenst op de achtergrond.
Hoe kan IAO helpen?
Innovatieve arbeidsorganisatie (IAO) heeft de ambitie om, op een zeer participatieve manier, een integrale aanpak uit te werken. In essentie werkt men via IAO aan:
- een samenhangende en onderscheidende visie;
- een groepering van de kernprocessen tot een logisch samenhangend geheel van taken;
- een visie op leiderschap die vertrekt van gedeeld leiderschap;
- een samenwerking op teamniveau waarbij men beschikt over een warme band met de bewoners, waar alle taken en bevoegdheden voor het verlenen van goede zorg uitgevoerd worden in één team van collega's;
- een goed evenwicht tussen regelmogelijkheden en taakeisen;
- systemen die het zorgproces ondersteunen.
Wat kan IAO betekenen voor de bewoner?
- de zorgrelatie staat opnieuw centraal en wordt gewaardeerd door de bewoner;
- de bewoner heeft opnieuw een aandachtspersoon;
- men biedt zorg op maat;
- er is naast het verlenen van klinische zorg ook aandacht voor het wonen en leven van de bewoner.
Wat kan IAO betekenen voor de medewerker?
- leermogelijkheden binnen het werk nemen toe;
- werkdrukrisico's worden verminderd;
- emotionele belasting is door een goede samenwerking in en tussen de teams op een aanvaardbaar niveau;
- de zorgmedewerker kan opnieuw fier zijn op het werk dat hij doet.
Wat kan IAO betekenen voor de bewoner?
- een betere kwaliteit van dienstverlening;
- teams zijn eigenaar van de werkorganisatie waardoor de kwaliteit verbetert;
- minder verloop en absenteïsme.