Waar en wanneer?
- Sessie 1: dinsdag 11 februari 2025 (9.00-16.30 uur; locatie nog te bepalen)
- Sessie 2: dinsdag 25 februari 2025 (9.00-16.30 uur; locatie nog te bepalen)
- Sessie 3: maandag 17 maart 2025 (9.00-16.30 uur; locatie nog te bepalen)
- Sessie 4: maandag 31 maart 2025 (9.00-16.30 uur; locatie nog te bepalen)
Online infosessie: 13 januari 2025 (13.30-14.30 uur)
Prijs?
€4.000 (excl. BTW)
⇒ 2 deelnemers uit eenzelfde bedrijf
€500 (excl. BTW)
⇒ elke extra deelnemer
(Zie financieel voordeel)
Het innovatielab leert je anders organiseren
- Voel je druk op je organisatie? Nood om het anders aan te pakken?
- Hoe schakel je snel zonder in te boeten op productiviteit en kwaliteit?
- En hoe maak je dat medewerkers kunnen volgen? Ook bij personeelstekort?
Er is een Chinees spreekwoord dat zegt: "Als je haast hebt, moet je even gaan zitten". Via het Innovatielab: anders organiseren krijg je de kans om met collega's even de tijd te nemen om te reflecteren over je organisatie. Je leert er bovendien in vier dagen hoe ingrepen in de werkorganisatie winst opleveren.
En meer: je krijgt de kans de verandering concreet uit te werken. Er wordt ruim aandacht besteed aan de specifieke uitdagingen van de deelnemende bedrijven en je kan hierbij rekenen op hands-on advies van de begeleiders. De uitwisseling met de andere deelnemers werkt verrijkend.
Het innovatielab is een beproefde formule die al enkele jaren bij alle deelnemers vruchten afwerpt.
Programma
Het innovatielab bestaat uit vier sessies. Hierbij gaan we op bezoek bij een aantal bedrijven.
Tijdens de 4 sessies hanteren we een integrale aanpak, waarbij zowel wordt gekeken naar de hardere (processen en structuur) als zachtere (mens en cultuur) kanten van een bedrijf. We doen dit aan de hand van het Workitects-organisatiecanvas (8 bouwstenen).
Tussen de sessies door krijgen de deelnemers een opdracht mee. Als resultaat komen we tot een analyse van het eigen bedrijf en stellen we een actieplan op om te evolueren naar een efficiëntere organisatiestructuur.
Najaar 2025
- 24 oktober
- 6 november
- 20 november
- 4 december
Dag 1
• Waarom anders organiseren?
• Hoe krijg je een volledig beeld van je organisatie?
Dag 2
• Wat organiseren?
• Hoe het werk organiseren op macroniveau?
Dag 3
• Hoe het werk organiseren op microniveau?
• Hoe teams ontwikkelen en de rol van teamleiders bepalen?
Dag 4
• Welke systemen aanpassen?
• Hoe werkbaarheid in kaart brengen?
• Hoe veranderen?
Na deze opleiding?
- Heb je een integraal beeld op de arbeidsorganisatie en de werking in je eigen bedrijf.
- Weet je welke richting je uit moet om efficiënter en flexibeler te organiseren.
- Heb je ideeën over hoe je de betrokkenheid van medewerkers kan verhogen en meer eigenaarschap kan creëren.
Nog niet helemaal overtuigd?
Om jullie kennis te laten maken met het innovatielab, organiseren we een online infosessie op 13 januari 2025 (13.30-14.30 uur).
Doelgroep & niveau
Vier tot zes bedrijven kunnen deelnemen aan de opleiding. We raden aan om met twee of meer sleutelpersonen (bedrijfsleiders, managers, HR) uit het bedrijf deel te nemen. Op deze manier krijgen verschillende mensen uit het bedrijf dezelfde inzichten mee. Zo creëren we draagvlak en wordt een grotere basis voor verandering gelegd.
Door wie?
Workitects, het vroegere Flanders Synergy, is een expertisecentrum op vlak van organisatieontwerp en heeft een ruime ervaring in het begeleiden van bedrijven door middel van interactieve opleidingen, workshops, tools en methodieken.
Trainer
Lieven Eeckelaert
Workitects
Frank De Craecker
Workitects
Financieel voordeel
Voor deze opleiding kan je gebruik maken van de KMO-portefeuille.
Voor bedrijven uit de voedings-, hout-, textiel- en chemische sector is er een financiële tegemoetkoming.
Neem voor meer info contact op met:
Lieve Ruelens (Alimento)
Jeroen Doom (Woodwize)
Hadewijch Vanderheeren (Cobot)
Dominique Boyen (Co-Valent)